Oude Raadhuis

Toren Oude Raadhuis

De geheel achtkantige toren werd waarschijnlijk rond 1565 gebouwd bij het in die periode eveneens nieuw gebouwde Raadhuis.

Luidklokken
De twee klokken in de toren van het Oude Raadhuis aan de Dagelijkse Groenmarkt dienden om bestuurlijke mededelingen aan te kondigen of te onderstrepen. In een rekening uit 1570 blijkt, dat er toen minstens één luidklok moet hebben gehangen.

Oudste roerende goed van Den Haag?
Het bovenste klokje in de Raadhuistoren werd volgens de meegegoten Romeinse cijfers vervaardigd in 1493. Zij behoort dus tot het oudste roerende goed van de Gemeente Den Haag. Aangezien het Raadhuis in 1565 gereed kwam, moet dit klokje van elders zijn gekomen. Mogelijk deed ze echter reeds dienst op of aan het vóór 1565 op dezelfde locatie aanwezige dorpshuis, toen eveneens het bestuurlijke hart van Die Haghe. De toon is ongeveer een es², bij een bescheiden gewicht van ca 145 kg.

De andere klok - met de toon bes¹ en een gewicht van 410 kg - werd in 1608 gegoten door de Deventer klokkengieter Arendt van der Put. In de Tweede Wereldoorlog werd zij voor oorlogsdoeleinden naar Duitsland getransporteerd en keerde niet terug. Daarom plaatste de Amsterdamse klokkengieterij Js. Zimmer in 1952 een replica, voorzien van een toepasselijke tekst.

In de tweede helft van de vorige eeuw waren beide klokken totaal vastgeroest. Daarom werden ook zij in het plan tot hergebruik van de gemeentelijke luidklokken opgenomen (zie Grote Kerk/Toren en luidklokken/Klokken gingen roesten).

De klok uit 1493 klinkt heden op werkdagen om 9.00 uur een minuut. De andere is iedere werkdag te horen om 18.00 uur. Beide klinken twee minuten op zaterdagmiddag om 16.00 uur: nog tijd voor de laatste boodschappen, of om een terrasje op te zoeken.
In de Oudejaarsnacht om 24.00 uur, op Koningsdag (27 april) en op Bevrijdingsdag (5 mei) - dan steeds om 9.00 uur - klinken ze vier minuten gezamenlijk met de drie klokken in de Haagse Toren.

15. Afbeeldingen 32, 22 oktober 2011 012 smallest.jpg