Onderhoud

Tussen september 2016 en mei 2017 is groot onderhoud gepleegd aan de torenspits van de Grote Kerk. Het houtwerk is opnieuw geschilderd en de dakbedekking en afvoeren zijn waar nodig hersteld. Vanwege de steigerbouw moesten alle klokken gedemonteerd en uit de toren verwijderd worden. De ophangbalken bleken toen in zo'n slechte staat te zijn dat besloten is ze te vernieuwen. De bestaande klepels (die gebruikt worden bij handmatige bespeling van het carillon) waren afgeplat en door roest aangetast. Het was noodzakelijk deze klepels te vervangen. Vanwege slijtage is het gebruikelijk klepels elke 30 jaar door nieuwe exemplaren te vervangen.  Door veelvuldig gebruik wordt het aanslagvlak plat en dat heeft een negatieve invloed op de klank. Die wordt daardoor steeds scherper en boventoonrijker. De nieuwe klepels zijn weer exact rond, waardoor de klank grondtoniger en iets zachter is geworden. Ze kunnen weer 30 jaar mee!
De bestaande hamers van het automatisch spel zijn zonder wijzigingen herplaatst.

Op vrijdag 20 mei 2017 is de herplaatste beiaard feestelijk in gebruik genomen na een bijzondere jukebox-bespeling. Die bestond eruit dat op de Facebookpagina's van zowel de gemeente als die van de stichting Carillon Den Haag een fotoalbum was afgebeeld met bij iedere foto een beschrijving van de aan de foto gerelateerde muziek. Die varieerde van Beatles tot Bach.

Door de foto's te voorzien van een zgn 'like' konden de bezoekers van deze grafische jukebox hun stem uitbrengen en zo kwam de uiteindelijke speellijst tot stand.

De onbetwiste nr 1 was 'Oh oh Den Haag' van Harry Jekkers, gevolgd door 'Het dorp' van Wim Sonneveld.

Een aardig fimpje, door Omroep West gemaakt, is te bekijken door HIER te klikken.

IMG_3904.jpg