Bespelingen Grote Kerk

Huidige speeltijden:

Stadsbeiaardier Gijsbert Kok bespeelt op iedere maandag, woensdag en vrijdag het carillon van de St. Jacobstoren tussen 12.00 en 13.00 uur.

Op Goede Vrijdag (de vrijdag vóór Pasen) vindt geen bespeling plaats. Extra wordt in ieder geval gespeeld op Koningsdag, Prinsjesdag en op Kerstavond.

Geschiedenis

Eeuwenlang werd het spel in de Haagse Toren bespeeld op marktdagen. Uit de instructie, opgesteld 22 januari 1742, blijkt dat er op maandag en vrijdag vanaf 11.00 uur tenminste een uur moest worden gespeeld.

Na de toren- en beiaardrestauratie tussen 1951 en 1957 werd aan de wekelijkse bespelingen de woensdag toegevoegd. Sindsdien gelden de huidge speeltijden.

Luisterplaats

Sinds mei 2011 kent het centrum van Den Haag een fraaie locatie waar het beiaardspel vanuit de Haagse Toren in alle rust is te beluisteren. Een verwaarloosd parkeerterrein werd dankzij financiële steun van Fonds 1818 professioneel omgevormd tot een levendige, op werkdagen voor iedereen gratis toegankelijke,  fraaie stadstuin.  Op 14 mei 2011werd deze officieel geopend. De ingang bevindt zich in de Jan Hendrikstraat. Vanuit de Stichting Carillon Den Haag wordt ernaar gestreefd de in de tuin aanwezige bezoekers zo goed mogelijk te informeren over de reguliere bespelingen en extra concerten.

Bespelingen op afstand volgen

Om de beiaardcultuur verder te stimuleren is in 2019 besloten om te investeren in technologie waarmee bespelingen kunnen worden opgenomen / uitgezonden om zo een groter / breder publiek te kunnen bereiken. Met behulp van drie camera's (twee in de speelkamer en één buiten nabij de klokken) en meerdere microfoons kunnen bespelingen worden geregistreerd en live weergegeven via het videokanaal dat u kunt bekijken via deze link.

De stadsbeiaardier

is in dienst van de Gemeente Den Haag. Zijn belangrijkste taak is om de beide carillons te bespelen die eigendom zijn van de Gemeente. Dat zijn de carillons van de Grote Kerk en die van de Oude Kerk in Scheveningen.

Naast de bespelingen is hij verantwoordelijk voor het programmeren van de automatische muziek op de speeltrommel welke zich hoog in de toren bevindt. Dit gebeurt drie maal per jaar: in januari, mei en september.

Op 1 januari 2012 is Gijsbert Kok uit Bodegraven benoemd tot stadsbeiaardier

Als u er geïnteresseerd in bent om te weten hoe het bespelen van zo'n carillon toegaat of als u over  soortgelijke zaken iets meer zou willen weten, kunt u hem mailen of bellen voor een afspraak.

Zijn telefoonnummer is 0172-650701

Zijn e-mailadres: info@gijsbertkok.nl

Zijn website: www.gijsbertkok.nl

Klik hier voor een filmfragment van Gijsbert in de Haagse Toren.

Zie ook:

Geschiedenis stadsbeiaardiers